5 december 2016
Fotocredits: Awakenings

Voor de allereerste keer mogen we de Nederlandse producer en live-artiest Reinier Zonneveld verwelkomen in Antwerpen. Tijdens Klank in Club Vaag komt hij zijn live skills tentoon stellen. Hoog tijd om hem dus wat beter te leren kennen en de onwetenden in te lichten, want dit is een knaller, geloof ons maar!

Dag Reinier, wij hebben je leren kennen tijdens je openingsset op Awakenings Festival dit jaar. Die zette direct de toon en viel op door een uitzinnig publiek. Was het een droom om daar ooit te staan?

Thanks! Ja, dat was zeker een droom… Ik ben er jarenlang als bezoeker geweest, dan was het heel tof om er eindelijk zelf te staan.

Het gaat dit laatste jaar erg hard voor je … Waar ben je momenteel vooral mee bezig?

Ik doe heel veel gigs in de weekenden en door de week zit ik zoveel mogelijk in de studio. Daarnaast ben ik ook druk met de lancering van mijn eigen label; Filth on Acid.

Je eigen label? Cool! Later meer daarover, maar laten we even terug gaan. Hoe is het allemaal begonnen? Weet je nog die eerste plaat of artiest, waarbij je dacht: Dit wil ik ook kunnen?

Lastige vraag… Ik luisterde hiervoor al naar de wat meer oldschool techno zoals Emmanuel Top, maar als ik één track zou moeten aanwijzen denk ik Heartthrob – Baby Kate. Nog steeds een heerlijke plaat.

“Soms hoor je hele dikke sounds gewoon op straat. Computers zijn tegenwoordig zo snel dat je de meest bizarre geluidsbewerking kan doen. Zo kan je geluiden maken die compleet nieuw zijn.”

Wanneer ben je beginnen producen?

Ik maak mijn hele leven eigenlijk al muziek. Als klein kind ben ik begonnen met piano. Later begon ik ook steeds meer met de computer dingen uit te proberen. Uiteindelijk ben ik een jaar of acht geleden echt veel tijd in productie gaan steken en ben ik sindsdien niet meer gestopt.

Onlangs releaste je jouw eerst full album, Megacity Servant op Stil Vor Talent, dat overal erg goed werd onthaald. Wanneer kwam het punt dat je wist: Dit album is af?

Het is een proces waarin steeds meer dingen samenkomen. Ik ben begonnen met wat ideeën en te bedenken wat ik precies wil vertellen met de muziek. Uiteindelijk wilde ik juist zoveel mogelijk emoties en gevoelens combineren op een album, daardoor is het ook erg divers.

Dit sluit wel aan bij hoe ik als artiest en producer te werk ga. Ik maak vaak combinaties tussen verschillende stijlen. Uiteindelijk merk je dat wanneer je meer tracks hebt geselecteerd dat het steeds duidelijker wordt wat wel en niet past. Later heb ik ook een aantal oude tracks opnieuw opgenomen om het te laten passen in het album.

We horen veel interessante texturen en geluiden in je nieuw album, waar haal je je samples? Neem je alles zelf op?

Ik gebruik echt van alles om geluiden mee te maken. De kern van mijn sound zijn een aantal van mijn favoriete synthesizers, waaronder de Roland SH101 en TB303.

Deze komen in bijna elke track terug op de een of andere manier. Daarnaast neem ik ook akoestische instrumenten op.

Die kan je dan bijvoorbeeld combineren met synthesizers waardoor je de toon en impact volledig kan controleren.

Verder neem ik altijd geluid op als ik iets bijzonders tegenkom. Soms hoor je hele dikke sounds gewoon ergens op straat. Computers zijn tegenwoordig zo snel dat je de meest bizarre geluidsbewerking kan doen. Op die manier kan je echt geluiden maken die compleet nieuw zijn.

Ik vind de echt gekke geluiden vooral mooi om in de achtergrond te verwerken.

Als je goed naar mijn muziek luistert hoor je dat er naast het nummer ook nog een soort verhaal meeloopt op de achtergrond, heel ver weg. Hiermee kan je veel diepgang en een soort sferische wereld verwerken in de track.

210738

241855

In het album ga je van Things We Might Have Said naar Disturbed Minds. De ene een uptempo en energieke track, de andere een heel sferische, donkere plaat. Zijn dit keuzes die je bewust maakt tijdens het samenstellen van het album qua sfeer? Of bekijk je het track per track?

De volgorde van de tracks zijn niet zomaar gekozen… Aan de ene kant wil je een rode draad, maar aan de andere kant wil je ook de luisteraar verrassen. Ik denk dat Disturbed Minds in die laatste categorie valt, de eerste 3 tracks zijn redelijk up tempo. Maar het type geluid, de echo en de ‘ruimte’ waar de tracks in gemaakt zijn liggen voor mij wel weer dicht bij elkaar.

Draai je soms DJ sets? Is de stijl dan erg verschillend met je live-sets?

Ik ben vanaf het eerste begin altijd een live artiest geweest!

Het is heel speciaal om je eigen muziek van de studio de club of een festival in te gooien. Je kan op een heel persoonlijk level connecten met je publiek.

Je merkt vaak dat een gevoel wat je had in de studio ook echt vertaalt naar de dansvloer. De interactie is heel anders omdat je de dingen die je doet zonder vertraging meteen door de speakers hoort.

Aangezien ik toch heel veel in de studio zit, heb ik gelukkig genoeg nieuw materiaal om het een beetje spannend te houden en niet iedere week dezelfde set neer te zetten. Eigenlijk speel ik alleen DJ sets als ik back to back met andere DJs draai.

Kan je als muzikant in de dancescene voldoende naamsbekendheid opbouwen door alleen producties te maken, of moet je eerst vooral DJ sets draaien om aan de bak te komen?

Volgens mij is het eerder andersom. Je moet tegenwoordig als DJ ook een goeie plaat uitbrengen om meer geboekt te worden.

Vertel eens wat over je passie voor klassieke muziek?

Ik speel sinds mijn derde of vierde jaar piano en heb ook veel klassieke muziek gespeeld. Ik heb zelfs op het punt gestaan om naar het conservatorium te gaan. Sommige mensen vinden techno en klassiek een vreemde combinatie, voor mij maakt genre niet zoveel uit. Muziek is voor mij muziek en genre maakt niet uit. Dit is een pianostuk dat ik heb geschreven en opgenomen.

Is het door die achtergrond dat je zo gemakkelijk van stevige techno naar ambient naar downtempo gaat?

Dat denk ik wel, soms is het voor mij ook nodig om iets anders dan techno te maken omdat je door verandering van stijl enorm veel nieuwe ideeën krijgt, die je later de dansvloer weer kan opschieten.

Je start binnenkort dus je eigen label, Filth on Acid, wat mogen we daar van verwachten?

Ik kan daar nog niet heel veel over zeggen, wel dat dit begin 2017 gelanceerd wordt en dat er hele speciale releases aankomen Ik ben heel erg blij met welke van mijn favoriete artiesten de Filth on Acid gaan brengen!

Op vrijdag 4 november speel je voor het eerst in België in Club Vaag voor het Antwerpse concept KLANK. Hoe komt het dat we zo lang hebben moeten wachten voordat je naar België komt?

Geen idee! Goed dat het nu dan eindelijk gebeurt, ik kijk er naar uit!

Heel erg bedankt voor dit leerrijke interview Reinier! We zien je deze vrijdag!

facebook-banner

RSVP SoundCloud KLANK

Gelijkaardige artikels | Home →

Volg ons

Facebook Instagram Twitter